Nawigacja

Aktualności

„Gra Szyfrów” rusza w Polskę

14 września 2022 r. przed siedzibą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej marszałek Sejmu RP Elżbieta Witek oraz prezes IPN dr Karol Nawrocki uroczyście otworzyli kolejny etap projektu gamingowego Instytutu Pamięci Narodowej „Gra szyfrów”. Już w drugiej połowie września głośna gra IPN wyruszy na kołach tira w trasę i zawita do wielu miast Polski.

Podczas konferencji prasowej inaugurującej mobilną prezentację „Gry szyfrów” marszałek Sejmu Elżbieta Witek podkreśliła znaczenie nowych technologii we współczesnym nauczaniu historii.

Ja sama przez 27 lat uczyłam historii i wiem, że niektórzy uczniowie narzekali, że historia bywa nudna. Jak ją uatrakcyjnić, jak podejść do ucznia, żeby zechciał się zainteresować historią? Historia nas łączy, jest naszym budulcem, mówi o naszej świadomości narodowej, łączy pokolenia i jest naprawdę bardzo ważna. Powinniśmy znać swoją historię, która jest niezwykle bogata. I tutaj w sukurs przychodzą nowoczesne technologie. Kiedyś zainteresowało się uczniów najczęściej jakąś ciekawostką. Uczeń podłapywał tę ciekawostkę, szukał tego w książkach, podręcznikach, zapamiętywał. Dzisiaj Instytut Pamięci Narodowej pokazuje nam, jak można połączyć historię z nowoczesnymi technologiami i jak w nowoczesny sposób można nauczać historii, jak nią zainteresować ucznia

powiedziała marszałek Sejmu.

Instytut Pamięci Narodowej to także Instytut Przyszłości Narodowej. Budujemy na fundamencie historii i przeszłości świadomość historyczną kolejnych pokoleń Polaków. Dzisiaj nie może zabraknąć nas w przestrzeniach, w których jest młodzież. Czy tego chcemy, czy nie, młodzież dzisiaj dużo czasu spędza w wirtualnym świecie. Tam, gdzie jest młodzież, gdzie są odbiorcy oferty historycznej, jest także Instytut Pamięci Narodowej i „Gra szyfrów”

mówił prezes IPN dr Karol Nawrocki.

Podkreślił, że „Gra szyfrów” została ciepło odebrana w Polsce i na całym świecie, ponad pół miliona osób było zainteresowanych grą, zagrało w nią od początku do końca ponad 70 tys. osób. Teraz Instytut Pamięci Narodowej z nowoczesną ofertą edukacyjną wychodzi do całej Polski. We wrześniu „Gra Szyfrów” wyrusza w Polskę i przez dwa miesiące będzie prezentowana w każdym regionie kraju. Objazd rozpocznie się 19 września od Gorzowa Wielkopolskiego, a kolejnymi miastami będą m.in. Piła, Nakło nad Notecią, Koszalin i Czarne.

Gra będzie udostępniona na stanowiskach komputerowych tira z możliwością wykorzystania okularów VR Oculus. Uczniowie szkół podstawowych i średnich z wielu miejscowości będą mieć okazję aktywnie uczestniczyć w projekcie gamingowym IPN.

Zapis konferencji na kanale IPNtv

 

* * *

W związku z nowym projektem Ministerstwa Edukacji i Nauki „Gry w edukacji” Instytut Pamięci Narodowej realizuje swoje zadania w nowej odsłonie, łącząc historię z rozrywką. „Gra Szyfrów” jest pierwszym tego typu projektem, gdzie rozwiązania technologiczne są pomostem pomiędzy historią a młodym pokoleniem. W ten sposób młodzież będzie mogła lepiej poznać najnowszą historię Polski, prezentowaną w atrakcyjny i przystępny sposób.

„Gra szyfrów” to projekt gamingowy przygotowany jako gra FPP (first person perspective), składająca się z czterech misji. Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych lub zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie. Ta pierwszoosobowa gra 3d z elementami skradania oraz rozbudowanymi zagadkami wprowadza gracza w świat wojny, która zdefiniowała Europę. Jej fabuła rozpoczyna się pod koniec 1920 r., kiedy to toczy się walka o Korosteń – kluczowy węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową. „Gra Szyfrów” miała uroczystą premierę w kwietniu 2022 r. na największych targach gamingowych na świecie – PAX West w Bostonie.

Decyzją ministra ddukacji i nauki prof. Przemysława Czarnka „Gra Szyfrów” do końca bieżącego roku kalendarzowego zostanie dodana do programu nauczania jako treści rekomendowane. W ten sposób stanie się częścią programu edukacyjnego w polskich szkołach i zarówno nauczyciele, jak i uczniowie będą mieli okazję w nią zagrać. Grę można już bezpłatnie pobrać ze strony Ministerstwa Edukacji i Nauki lub z platformy Steam. Ponadto jest dostępna w Sklepie Play oraz w AppStore. Gra działa na goglach VR, PC z systemem Windows oraz urządzeniach mobilnych obsługiwanych przez iOS i Android.

 

do góry