Nawigacja

Aktualności

Historyczna debata oksfordzka z okazji Narodowego Dnia Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką – Markowa, 28 marca 2018

W czteroipółtysięcznej wsi Markowa (przedwojenne województwo lwowskie, obecnie – podkarpackie) Józef i Wiktoria Ulmowie w 1942 roku dali schronienie ośmiorgu Żydom – mimo biedy i ogromnego ryzyka. Zostali wydani. 24 marca 1944 roku Niemcy zamordowali całą rodzinę Ulmów (w tym Wiktorię w siódmym miesiącu ciąży), a także ukrywanych przez nich Żydów. W 1995 r. Wiktoria i Józef Ulmowie zostali uhonorowani pośmiertnie tytułem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata. Znaleźli się wśród 6706 Polaków, którym przyznano to odznaczenie.

Od 2018 roku 24 marca jest obchodzony jako Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką.

Z tej okazji 28 marca 2018 roku o godz. 15.00 w Muzeum Polaków ratujących Żydów w czasie II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w  Markowej odbędzie się debata oksfordzka nad tezą:

W porównaniu z innymi społeczeństwami okupowanej Europy Polacy zrobili wiele dla ratowania Żydów w czasie Holokaustu

Debata oksfordzka jest sformalizowanym rodzajem dyskusji, której podstawowym zadaniem jest wymiana myśli na temat postawionej tezy.

Debatować będą reprezentacje:

  • III LO im. św. Jana Kantego w Poznaniu (laureaci II miejsca Turnieju Debat Historycznych IPN w r. szk. 2016/17)
  • I LO im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu (laureaci III miejsca Turnieju Debat Historycznych IPN w r. szk. 2016/17)

Zgodnie z zasadami debaty oksfordzkiej jedna z drużyn po stronie propozycji będzie bronić tezy, druga – po stronie opozycji – postara się jej zaprzeczyć. O tym, po której stronie znajdzie się zespół, zadecyduje losowanie 15 minut przed rozpoczęciem debaty.

Debata będzie oceniana przez historyków oraz publiczność. O jej wyniku zadecyduje sprawność retoryczna mówców, ale również przygotowanie merytoryczne drużyn.

Po ogłoszeniu werdyktu jurorzy podsumują debatę, zwracając szczególną uwagę na rzetelność prezentowanych przez młodzież informacji historycznych i oparcie ich na materiałach źródłowych.

 

do góry