Nawigacja

Aktualności

Debata w stylu oksfordzkim „Józef Piłsudski przyczynił się bardziej do odzyskania przez Polskę niepodległości niż Roman Dmowski” – Rzeszów, 14 listopada 2017

Częścią świętowania 99. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości była debata w stylu oksfordzkim, która odbyła się 14 listopada br. w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisaława Konarskiego w Rzeszowie. Brali w niej udział uczniowie I Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisaława Konarskiego i III Liceum Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Rzeszowie. Zadaniem debaty była dyskusja nad tezą:  Józef Piłsudski przyczynił się bardziej do odzyskania przez Polskę niepodległości niż Roman Dmowski. Każda z grup broniła swojej tezy i udowadniała, kto jej zdaniem, bardziej przysłużył się do odzyskania niepodległości: Józef Piłsudski czy Roman Dmowski, a może obydwaj w jednakowy sposób? 
Wśród członków jury zasiadał Jakub Izdebski-Naczelnik Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN , Piotr Wanat Dyrektor - I LO, Janusz Drzal - nauczyciel historii w III LO oraz Gabriela Dąbrowska - uczennica.  Przyznano wyróżnienia za dynamikę i sposób prowadzenia debaty oraz kolejne miejsca za wiedzą, argumentacje i całokształt. 

Debata oksfordzka (uniwersytecka) to taki rodzaj debaty, w której zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie mówców strony przeciwnej. Zadaniem debaty jest dyskusja nad tezą. Debatują przeciwnicy tezy oraz jej obrońcy. Przewodniczy im marszałek, który ma do pomocy sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi. Pomieszczenie, w którym odbywa się debata, jest podzielone na dwie części (np. poprzez ustawienie stołów). Strona broniąca tezy siada po prawej stronie marszałka, ich oponenci po przeciwnej stronie. W środku siedzą osoby niezdecydowane. Naprzeciwko nich na podwyższeniu siedzi marszałek prowadzący obrady i sekretarz czuwający nad czasem i porządkiem debaty. Podczas obrad zakazane jest opuszczanie sali i zmienianie miejsc.
 

Fot. K. Gajda-Bator

do góry